Eutanasia – viziune stranie asupra vieţii

16 Mai

Ce este eutanasia?
Iată ce spune Dex-ul despre definiţia acestei noţiuni:

1. Moarte fără dureri.
2. Metodă de provocare a unei morți nedureroase unui bolnav incurabil, pentru a-i curma o suferință îndelungată și grea. [Pr.: e-u] – Din fr. euthanasie.

Sunt două tipuri de eutanasie: pasivă şi activă.
Eutanasia pasivă presupune neadministrarea medicamentelor care susţin viaţa bolnavului , pe când eutanasia activă presupune administrarea medicamentelor în doze letale, cu scop de a opri viaţa pacientului. Ambele tipuri de eutanasie presupun o acţiune care duce la moartea pacientului.

Jurământul lui Hipocrat , care este depus de fiecare medic , în cazul eutanasiei este încălcat.

“Atât cât mă ajută forţele şi raţiunea, prescripţiunile mele să fie făcute numai spre folosul şi buna stare a bolnavilor, să-i feresc de orice daună sau violenţă.
Nu voi prescrie niciodată o substanţă cu efecte mortale, chiar dacă mi se cere, şi nici nu voi da vreun sfat în această privinţă.Tot aşa nu voi da unei femei un remediu avortiv.”

Care este istoricul apariţiei eutanasiei?
Eutanasia a fost folosită înainte de primul război mondial , însă după al doilea război mondial eutanasia a fost legalizată prima dată în Olanda 1984, apoi în statul Oregon , SUA 1994 ,în 2002 în Belgia, apoi Luxemburgul şi Elveţia. În acest an a fost legalizată eutanasia în Suedia :
“Biroul naţional pentru Sănătate din Suedia a legalizat întreruperea dispozitivelor de menţinere în viaţă, la cererea pacienţilor, anunţă AFP.
Măsura vine, în urma solicitării unei femei de 32 de ani, paralizată de la vârsta de şase ani, care a cerut să i se acorde dreptul de a muri. Femeia spunea, într-o scrisoare adresată autorităţilor că nu îşi mai doreşte să sufere şi cerea ca aparatele care o menţin în viaţă să fie deconectate în timp ce doarme.

Iată care sunt motivele introducerii eutanasiei :
– în cazul comei ireversibilie, boală incurabilă – adica o stare ireversibilă a unui pacient
– se face din motive umane, ca omul să nu sufere, fie la dorinţa pacientului fie a rudelor

Este scoasă pedeapsa cu moartea şi introdusă eutanasia. Ce este mai uman :pedeapsa cu moartea sau eutanasia ?

Una din cele 10 porunci spune „Să nu ucizi” . Acum suntem noi cei care hotărâm cine poate trăi şi cine nu, într-o măsură mai mare sau mai mică . L-am dat la o parte pe Dumnezeu şi facem să fie totul mai uman şi nu mai biblic.
Suntem mai umani cu animalele şi mai animale cu oamenii.

19 răspunsuri to “Eutanasia – viziune stranie asupra vieţii”

  1. Tatiana Ciaglic Mai 16, 2010 la 10:18 #

    Juridic eutanasia si pedeapsa cu moartea sunt lucruri absolut diferite si, dupa cite cunoastem, nu pot fi comparate lucruri diferite dupa esenta. Eutanasia implica mult mai multe aspecte decit cele expuse in articol. Ar fi bine in acest sens a madita despre mai multe aspecte, principalele dintra care ar fi:CE ESTE VIATA – DREPT SAU OBLIGATIE? POATE OMUL DECIDE ASUPRA PROPRIEI VIETI? POATE STATUL ASIGURA APLICAREA LEGALA A EUTANASIEI IN STRICTA CONFORMITATE CU PRINCIPIILE GENERALE DE DREPT SI CU RESPECTAREA CREPTURILOR SI INTERESELLOR LEGITIME A OMULUI? ESTE GENERAL ACCEPTABIL DE SOCIETATE INTRODUCEREA EUTANASIEI?

    http://www.echitate.wordpress.com

  2. Alexandru Curbet Mai 16, 2010 la 10:51 #

    Dragă Tatiana, pedeapsa cu moartea este pentru o crimă – şi se practica tocmai pentru a proteja victima. Eutanasia – este pentru a lua viaţa cuiva care nu are nici o şansă (din punct de vedere medical) de a supravieţui (binenţeles – în punctele menţionate de lege), dar ce au ele în comun este că – în primul caz – nu e uman să iei viaţa omului (şi pedepseşti astfel victima de două ori), iar în al doilea caz – e uman, căci omul să nu se chinuie.
    Întrebarea este : ce e uman?
    Viaţa este un drept- care trebuie să fie protejat de lege, chiar şi un făt are dreptul la viaţă.
    Dacă poate omul decide asupra propriei vieţi- atunci răspunsul meu este NU. Doar Dumnezeu decide asupra vieţii noastre.

  3. Domnisoara D Mai 16, 2010 la 11:47 #

    Sa stii ca majoritatea medicilor nu sunt de acord cu eutanasia,in primul rand pt ca acum realist vorbind aceasta problema a eutanasiei „moderne” a aparut din motive economice si nu umaniste.
    De ce economice?Pt ca mentinerea in viata a unui bolnav in stadiu terminal de cancer sa spunem,costa zeci de mii de dolari,bani care vin din asigurarea de sanatate.Caselor de asigurari nu prea le convine aceasta scurgere de fonduri intr-un om pe care nu l asteapta decat moartea.In contrast,eutanasia ,si sa luam ca exemplu,prin injectare,costa undeva la 40 de dolari.Fa calculul vezi unde e castigul.
    Daca e uman sau nu?Asta inca ramane de discutat.

  4. Alexandru Curbet Mai 16, 2010 la 12:02 #

    şi cât costă viaţa omului ?
    Vrei să faci avort – 40 de dolari..
    Vrei să te sinucizi (eutanasie) – 40 de dolari…
    Dumnezeu spune că ne iubeşte foarte mult şi nu doreşte ca oamenii să moară ,ci fiecare să aibă viaţă.
    Omul zice – suntem prea mulţi şi nu avem banii necesari pentru a ne întreţine.

  5. Domnisoara D Mai 16, 2010 la 15:52 #

    eu doar ti-am enumerat niste fapte cat se poate de reale.ca lucrurile nu decurg asa cum ar trebui asta este alta poveste

  6. iulianmd Mai 16, 2010 la 16:46 #

    in primul si in primul rand eutanasia isi are origina, ca si concept, undeva intre anii 69-130 dupa hristos. ca si concept medical isi are originea undeva in secolul 17. cred ca Francis Bacon a adus eutanasia in medicina.

    daca tot aducem juramantul lui hipocrate in discutie, ia uite ce mai scrie aici:

    „Atât cât mă ajută forţele şi raţiunea, prescripţiunile mele să fie făcute numai spre folosul şi buna stare a bolnavilor, să-i feresc de orice daună sau violenţă.”

    Morfina spre exemplu e foarte eficienta in a elimina durerea. Prea multa in schimb omoara. Moartea poate fi considerata ca efect secundar in incercarea de a ameliora durerile foarte puternice, insuportabile. Si tocmai ti-am dat exemplu de eutanasie care ocoleste juramantul lui hipocrate.

    Unele subiecte trec dincolo de competenta biblie. Eu zic sa le lasam pe toate unde le e locul.

  7. Alexandru Curbet Mai 16, 2010 la 18:50 #

    dragă iulianmd, jonglezi cu cuvintele. Sper că ai înţeles la ce m-am referit.
    Competenţa Bibliei nu este depăşită în acest caz. Dacă doreşti mai multe referinţe – ţi le-aş acorda cu plăcere.

  8. iulianmd Mai 16, 2010 la 19:56 #

    eu cred ca m-am exprimat destul de clar. cred ca tu jonglezi cu ce iti convine si ce nu din ce as putea sa comentez.

  9. Anca Mai 18, 2010 la 9:55 #

    Mie mi se pare ciudat ca ne cramponam de/in juramintul lui Hipocrat….daca in anumite momente acesta era actual e un aspect – dar daca anumite lucruri s-au schimbat, au evoluat, societatea e un lucru viu, oamenii sunt altfel au aparut alte cerinte si alte posibilitati. Nu vreau sa dam la o parte juramintul, este util, este binevenit, etc (cu precizarea ca demuuult nu mai este respectat de catre medici si lumea accepta explicatia ca unui medic trebuie sa i se dea uun salar f bun ca sa il convingi sa nu accepte/ceara spaga) deci: ori de cite ori ne convine amintim juramintul acesta vechi de secole; eu zic ca e un simbol al meseriei dar ca nu are nimic a face cu eutanasia. Omul decide cit poate suferi si duce, cit poate rabda o durere. Am re-vazut recent Mar adentre…..eu sunt pt eutanasie.
    „Dumnezeu spune că ne iubeşte foarte mult şi nu doreşte ca oamenii să moară ,ci fiecare să aibă viaţă.”
    Suna foarte CINIC! Foarte, foarte cinic mai ales pt un om care traieste niste dureri insuportabile si nu mai are sansa de a-si reveni….

  10. alex Iunie 3, 2010 la 14:55 #

    este o problema delicata. nimeni nu a dat si probabil nu va da un verdict clar in privinta ei deoarece implica fff multe aspecte. fiecare caz in parte este unic, aici nu se merge pe principiul ” e luna pe cer inseamna ca e noapte, e soare pe cer, eh, atunci este zi ”.
    oricum sintagma cu victima dubla ( bolnav care urmeaza sa fie supus eutanasiei ) este aberanta. se poate argumenta ca un pacient in stare grava e dubla victima si pt ca indura boala si nu poate decide asupra corpului, nu POATE DECIDE SA ISI CURME SUFERINTA LA CARE ESTE SUPUS. daca eu zic ca nu mai pot, cum poate sa vina cineva din exterior sa-mi zica ca ba da, mai pot.?!

  11. Alexandru Curbet Iunie 4, 2010 la 6:01 #

    Anca,
    de ce este cinic? Nu doresc nimănui să aibă boli care duc la moarte , dar am stat de vorbă cu medicii de la spitalul oncologic; eu i-am întrebat dacă le spun pacienţilor că ei au „bilet într-o direcţie” , adica nimeni nu va ieşi sănătos de aici ? ştii ce mi-a răspuns doamna? „Nu spunem niciodată acest lucru, deoarece se mai întâmplă şi minuni „

  12. Alexandru Curbet Iunie 4, 2010 la 21:12 #

    iată un articol ce vă va pune pe gânduri
    http://mariuscruceru.ro/2010/06/03/dupa-19-ani-s-a-trezit-din-coma-daca-l-euthanasia-p/

  13. Red Iunie 4, 2010 la 22:58 #

    “Nu spunem niciodată acest lucru, deoarece se mai întâmplă şi minuni “
    Se mai intampla si „minuni”? Ce fel de minuni ? „Minuni” care oricum se pot intampla- sa regreseze cancerul, sa iasa dintr-o coma- lucruri care chiar nu se pot numi ” minuni „.
    Spune-mi si mie cand a avut loc ultima minune in care unui om i-a crescut inapoi un membru amputat, atunci poate voi considera minune. Pana atunci nu amagii omanenii cu „minuni”

  14. Alexandru Curbet Iunie 5, 2010 la 6:40 #

    pentru Red,
    aceste vorbe nu-mi aparţin. Cel puţin citeşte articolul la care am dat link , ai să vezi că un bărbat s-a trezit după 19 ani , din comă. Mie mi se pare o minune , însă unul ca tine cred că se va grăbi să-l eutanasieze.
    Cred că nu ştii să apreciezi viaţa.

  15. Red Iunie 5, 2010 la 17:40 #

    Pt A.C
    Am citit articolul.
    „Unul ca tine cred că se va grăbi să-l eutanasieze.
    Cred că nu ştii să apreciezi viaţa”
    UNA ca mine nu va eutanasia niciodata pe cineva, pentru ca nu as putea sa ucid pe cineva, chiar cada i-as curma suferinta, nu as putea sa fac asta, si nu din motive biblice. As lasa-o pentru doctori.
    Dar daca eu as fi intr-o stituatie in care as suferi, VREAU, TREBUIE sa am dreptul sa fac ce vreau cu viata mea, inclusiv sa renunt la ea atunci cand vreau eu.

  16. Adi Iunie 5, 2010 la 19:12 #

    Red, dar ce ai de esti asa vehemanta, rebela, rasculata?!
    Ti-a facut ceva Alex, de il bombardezi la toate subiectele unde e iz de scandal?!:)
    Intrebai de „minuni”…sa vedem, pe tine si pe Iulica fara frica daca puteti raspunde… de ce traieste azi Stephen Hawking, savant de renume, care a fost diagnosticat cu ALS si i s-a zis, in urma cu 40 de ani, ca mai are 2-3 ani de trait?!

  17. Red Iunie 6, 2010 la 16:36 #

    Adi.

    In primul rand A.C a fost cel care practic mi-a spus ca sunt ucigasa, eu cred ca nu am insulat pe nimeni. Interesant cum sariti toti pe cel care nu e de acord cu ideile voastre.
    Anyway sa continuam
    1. Stephen Hawking – e ateu
    2. El inca traieste datorita stiintei nu datorita unei „minuni”
    cum ar fi fost si tipul din articolul ala mort fara stiinta.

  18. Adi Iunie 6, 2010 la 17:36 #

    Red:)
    Tu te-ai documentat inainte sa imi raspunzi?
    1. http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Hawking#Religious_views
    In plus, trebuie sa ii citesti cartea! Practic personajul principal e Dumnezeu:))
    2. Eu i-am citit cartea si zice ca a supravietuit miraculos, desi „stiinta” ii mai dadea 2 ani!

  19. mihaela Iunie 28, 2013 la 3:43 #

    nu va mai certati! Am venit ,sa plecam.Viata se intoarce de unde a venit,iar eutanasia atunci cand ai dureri groasnice,insuportabile fara remediu este bine venita.Iti rogi moartea.

Lasă un răspuns

