Deosebiri dintre sistemul de învăţământ japonez şi moldovean

„În Japonia atitudinea faţă de profesori este deosebit de respectuoasă , acesta bucurându-se de un statut social foarte înalt .”

Aşa începe articolul „Statutul profesorului în societatea japoneză ” din revista Pro-Didactica.

Am rămas impresionat de statutul care-l au profesorii în această ţară . Iată care sunt deosebirile dintre sistemele de învăţământ dintre Japonia şi R.Moldova .

Japonia

R.Moldova

Profesorii sunt responsabili atât de instruirea copiilor cât şi de educaţia lor morală , de formarea caracterului , de inocularea valorilor japoneze fundamentale

La noi încă e experiment : s-a încercat cu „Deprinderi de viaţă” , apoi a fost o tentativă cu „Sexul pe înţelesul celor mici”(ţinta erau copiii de la grădiniţe ) , acum s-a introdus „educaţia moral-spirituală” .Se doreşte ceva , dar însă nu s-a atins nivelul dorit ,dar se pare că şi manualele nu trec un control riguros .

Profesorii sunt preocupaţi de viaţa şcolară a elevilor /studenţilor , precum şi de cea familială .

La noi e aceeaşi preocupare , dar fără părinţi – ei sunt în marea lor majoritate plecaţi .

Competiţia pentru a obţine un post e mare : pentru 38.000 de posturi vacante anual se luptă 200.000 de persoane .

La noi nu sunt suficienţi profesori , iar cei care sunt – cei mai mulţi sunt aproape de vârsta de pensionare . Aşa că riscăm să rămânem fără profesori în câţiva ani .

Învăţământul este un domeniu de activitate cu prestigiu , care le oferă tinerilor o carieră atractivă . Remunerearea profesorului este unul din motive pentru care această profesie este foarte cotată .

Salariul complet al unui angajat al învăţământului este alcătuit din salariul de bază şi un bon anual echivalent cu cinci salarii lunare .

La noi învăţământul este ultimul domeniu la care se gândesc absolvenţii să activeze .

A crescut mult dispreţui elevilor faţă de profesori .

Remunerarea este destul de joasă .Pentru a avea un salariu de 2500-3000 lei , un profesor e obligat să lucreze dublu …. şi să aibă cel puţin 10 ani lucraţi în domeniu .

Un profesor căsătorit ,care are copii , beneficiază de un salariu mai mare decât un profesor fără copii sau necăsătorit .

Contează doar vechimea în muncă şi numărul de ore .Dacă nu îţi este suficient – statu nu se implică cu nimic .Din acest motiv – mulţi profesori abandonează : deşi le place ceea ce fac – întreţinerea familiei este mai importantă .

Societatea japoneză este conştientă de faptul că investiţia în educaţie este o investiţie în viitor .

PS Aşa este în educaţia copiilor – ceea ce semeni aceea şi culegi . Semănăm ignoranţă şi analfabetism – vom avea doar muncitori necalificaţi şi vom lucra peste hotare .

Interesant este că şi Dumnezeu avertizează în privinţa educţiei copilului :

„Învaţă pe copil calea pe care trebuie s’o urmeze, şi cînd va îmbătrîni, nu se va abate dela ea. ” (Proverbe 22:6 )

Noi ca şi societate trebuie :

– să învăţăm tinerii Cuvântul lui Dumnezeu (să fie reintrodusă studierea Bibliei în şcoli ).

– să le arătăm o cale corectă ,

– să investim cu adevărat în tineri prin educaţia lor .

Dumnezeu să ne ajute la aceasta .

Reclame

#invatamant, #educatie, #moldova, #societate, #tineri